Milyen-általános-hibába-esnek-a-megrendelok

Milyen általános hibába esnek a megrendelők?

Milyen általános hibába esnek a megrendelők?

A megrendelőnek mindig igaza van, csak akkor ne csodálkozzon, ha a dolgok nem fognak működni. A megrendelők gyakran kérnek képtelenséget, illetve elképzelésük néha roppant szakmaiatlan.

1. 

A megrendelő első számú hibája: megkérdezi, mennyibe kerül egy jó weblap?

Ez nagyjából olyan, mintha azt kérdeznénk: mennyibe kerül egy szép ház? Nyilván léteznek kisebb alapterületű egyszintes házak, és léteznek emeletes kúriák.

Ennélfogva nyilván léteznek egyoldalas weblapok, melyek a puszta létezést bizonyítják, és lefoglalják részünkre a domainnevet, és léteznek kiterjedt tartalommal, komoly szolgáltatásokkal rendelkező hasznos weblapok.
A megrendelő jó kérdése az lenne: mennyibe kerülne nekem egy olyan weblap, ami jobb, mint a konkurensemé?

2.

A megrendelő hibája: a bagatellizálás.

Sok megrendelő esik abba a hibába, hogy bizonyos grafikai feladatokat jelentéktelennek állít be. Persze lehet úgy értelmezni, hogy ezzel azt jelezné, hogy a munkát könnyű elvégezni, csakhogy ennek van egy másik olvasata is, hogy az adott munka jelentéktelen, és így nem is kerülhet sokba.

Praktikusabb, ha a megrendelő inkább megtudakolja mennyi munkával jár a következő feladat, főleg azért, hogy ne okozzon sokkot e munkának kifizetése.

3.

A megrendelő hibája: nem küld anyagokat, képeket, szövegeket, dátumot, formátumot, méreteket, valamint határidőt.

Az elkényelmesedett megrendelő néha semmilyen instrukciót, vagy elképzelést nem ad a munkához. Viccesnek hat, de néha pl. vezetés közben beszélne meg egy munkát, és ilyenkor valóban semmi támogatást nem tud nyújtani. Meg kell követelni, hogy írásos nyoma legyen a megrendelés legfontosabb tételeinek.

4.

A megrendelő hibája: előadja, hogy sürgős a weblap elkészítése.

Egy weblap elkészítése sosem sürgős. Ha sürgős lenne valamiféle rosszul kitalált akciós időszak miatt, akkor a megrendelő mulasztott, és e mulasztásból származó képzelt hátrányt ne hárítsa a webes szakemberre.
Tapasztalataim szerint még annak sincs értelme, hogy egy pár gombos kezdetleges weblap hirtelen elkészüljön, mivel ez aligha fogja hatékonyan serkenteni a vásárlást, vagy a cég/termék bevezetését. Nagy számú organikus találatra csak olyan weblapok esetén számíthat a megrendelő, melyek tisztességesen megírt tartalommal rendelkeznek, meggyőző a szerkezetük, megfeleően dekoratívak, tehát a látogatók kedvelik a weboldalt. Egy kezdetleges “bevezető” weblap nem lehet meggyőző, tehát nem is lehet hatékony.

5.

A megrendelő hibája: Értelmetlen kérések.

Egyes megrendelők a sztenderdektől eltérő kéréseket fogalmaznak meg, és néha igen nehezen értik meg, hogy amit szeretnének szembemegy az adott terület szokásos eljárásaival.
Nem konkrét esetet mondok, nehogy valaki magára ismerjen, de ha valaki egy középkék hátterű blogportált szeretne, mondjuk az ásványvíz fogyasztás jótékony hatásaival kapcsolatos hírek számára, akkor közölni kell vele, hogy középkék háttéren nem jó szövegeket olvasni, az ilyen honlap nem lehet sikeres. Ilyen esetekben nagyon nyomatékosan kell tanácsolni a fehér háttér használatát, és hogy a kék szín inkább csak nyomokban jelenjen meg.

Azt tapasztaltam, hogy egyes megrendelők forradalmasítani akarják a dizájnt különleges ötleteikkel, és néha képtelenek megérteni, hogy még az ebben tevékenykedő hozzáértő legkiválóbbak sem tudnak ilyen divathullámokat elindítani. A megoldás: a megrendelő inkább hallgasson a gyakorlott szakemberre.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *